Hoe belangrijk digitalisering is, bleek het afgelopen jaar toen Nederland ondanks de coronacrisis gewoon kon doorwerken dankzij IT-tools zoals Zoom, Teams en Skype. Digitalisering neemt ook bij De Mors een belangrijke plaats in. We stellen je graag voor aan John Disselhorst van de ICT-afdeling. “Alles is erop gericht om onze processen zo soepel en vlekkeloos mogelijk te laten verlopen.”
John Disselhorst startte kortgeleden bij De Mors als applicatiebeheerder op de ICT-afdeling. Op de vraag waarom hij voor De Mors heeft gekozen, antwoordt hij beslist: “Als IT’er houd ik ervan om uitgedaagd te worden en uitdagingen zijn er hier in overvloed. Als De Mors spelen we op techniek- en ICT-gebied mee in de Champions League. De ontwikkeling richting De Digitale Fabriek, waar wij momenteel volop mee bezig zijn, is daar een goed voorbeeld van. Door processen te digitaliseren, kunnen delen van ons productieproces verder worden geautomatiseerd. Het aardige daarbij is dat het werken aan de Digitale Fabriek niet alleen om techniek draait. Minstens zo belangrijk is het om mensen te enthousiasmeren en te informeren en om het management op de hoogte te houden.”
De Digitale Fabriek is een innovatief project waarmee wij onze grenzen aan het verleggen zijn. “Innoveren is niet alleen belangrijk voor het bedrijf maar ook leuk voor jezelf. Ik krijg er een kick van als ik gebruikers effectiever kan laten werken. Daar zit ook een deel van de ‘fun’ van mijn werk. Ik vind het prachtig om research naar een bepaald softwarepakket of ICT-oplossing te doen en om vervolgens op basis daarvan binnen De Mors die oplossing ook in te richten. Er is wat dat betreft niets belangrijkers voor mij dan een glimlach op het gezicht van een collega die merkt dat het met zo’n nieuw pakket prettiger, sneller of efficiënter werkt.”
“In mijn functie ondersteun ik mensen op ICT-gebied zodat zij hun werkzaamheden kunnen doen. In de praktijk betekent dat onder meer dat je luistert naar de wensen van gebruikers, die synchroniseert met de digitale snelweg die de directie wil berijden en checkt wat de consequenties zijn van bepaalde ICT-updates. Op die manier draag ik eraan bij om bedrijfsprocessen zo soepel en vlekkeloos mogelijk te laten verlopen. Een deel van het werk verloopt daarbij via een ticketsysteem zodat collega’s problemen en wensen gemakkelijk kunnen melden. Door te werken met zo’n ticketsysteem zijn we ook gericht in staat om een kennisbank op te bouwen.
Die kennis kan vervolgens weer voor collega’s beschikbaar worden gemaakt. Tegelijkertijd proberen we ook op andere manieren zoveel mogelijk data te verzamelen en deze te gebruiken voor verbeteringen en voor de ontwikkeling van dashboards waarmee de besluitvorming door het management wordt ondersteund.”
Op de vraag of John ook van andere dingen een kick krijgt antwoordt hij enthousiast: “Ik ben sportief ingesteld en daar beleef ik veel plezier aan. Ik ben fanatiek mountainbiker, doe aan gashendel-fitness (motorrijden) en zit in een gemengd volleybalteam. Daar krijg ik nou een glimlach van op m’n gezicht.”